onsdag 26 oktober 2011

Blandad kompott.

Gele och mos av paradisäpplen. Jag hittade några träd med paradisäpplen och gjorde gele för första gången. Det var lättare än jag trodde och det blev vackert och gottl Färgen på gelen är inte rättvisande, den är nästan ljust aprikosfärgad.

I torsdags åkte jag till Örsjö för att vara hos min syster några dagar. Det var tidig morgon och solen gick just upp med glödande färger när jag gick genom parken mot bussterminalen. Jag måste bara försöka fånga skönheten och så här blev det.

Fin bild med spegelblankt vatten och de mjuka färgerna på träden. Min syster och jag tog en prommenad till en plats där man kan handla växter. Vi gick förbi en bäck eller å, jag vet inte vilket men det var ett vattenfall med skummande vatten. Jag tog bilder där också och det ser inbjudande ut, fast inte nu när det är kallt.


Från uteplatsen är utsikten så här fin. Linnea har en mycket fin trädgård med mängder av blommor. Hon har också bevingade vänner som kommer in under taket på uteplatsen. De brukar få kexsmulor, men nu blir det frön av olika slag. också talgbollar. Jag gick runt husrt med kameran och det fanns fortfarande en del blommor kvar.

Vid ett av många besök i Stadsparken försökte jag fånga ett par slagskämpar. Det var ett par av dessa fåglar som nu håller sig nära de två "damerna". Ingen bråkade just när jag knäppte, men strax innan bet de varandra riktigt ordentligt. Detta var för någon vecka sedan. Nog är hannarna fina, sådan glans på huvudena.

Lite huslig är jag ibland som du ser. Jag bakade de här pajerna med plommonklyftor. En för nu och den andra för frysen.

En smulpaj med solrosfrön i och äpplen i botten. Bredvid ligger ett bröd som alldeles nyss tagits ut ugnen.

Jag brukar leta efter fallfrukt på öde tomter och i parker. Det finns mycket ätbart att hitta i parker. En del av äpplena har kokats till mos. Jag tycker att det är jättegott med varmt mos med grädde och havredryck och med en ost macka. Det blir ett fint mellanmål.

Här kokar moset som står på bordet. Just nu kokar det. och snart ska det hällas i en skål  och bli ställt på bordet. Det ska fotas.


Jag har varit hostig ett tag, mest på mornar och kvällar och igår träffade jag en kvinna från Uzbekistan. Vi blev vänner medan jag arbetade med människor från olika platser på jorden. Det är bra att se att vi alla är gansk lika, även om vi talar olika språk. Vi har samma behov av vänner och trygghet. Det kan vara jobbigt för en del kvinnor som inte har gått många år i skolan och varit hemma med barn och alla hushållssysslor. Nu i Sverige måste de börja i skolan och ändå orka med allt det "vanliga" som verkar vara deras uppgift. Men hur som helst har jag blivit vän med denna kvinna och igår ringde hon och sade att hon satt på pizzerian och ville att jag skulle komma och äta lite. Hon hade beställt kebabpizza och jag åt en bit i andra änden av hennes. Jag hade just ätit tonfisk med potatis och olika tillbehör. Hon berättade att i hennes land kokade man vatten, hällde i en kopp lade i en klick smör och skivad lök. Det ska man dricka, sade hon. Det är medicin sade hon. Jag prövade senare på kvällen och det var faktiskt gott!

Jag kanske har visat de små barnen som kommit på besök. De måste passas noga. Som du ser har en ramlat ellerblivit lite arg och kastat sig på bordet. Så typiskt för barn. Det verkar som om barn , massor av dem, vill komma till mig men jag tror också att de skulle bli glada om de fick komma till någon annan också. De skapas ju här hos mig och de blir rätt många.
Jag är glad så länge de vill vara här.


Det var väl en blandad kompott?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar